Svijet poduzetnika početnika, ili startup svijet, kao i pokretanje bilo kakvog poslovanja vro je intenzivno i neizvjesno područje. Svakako je najteže pomaknuti poslovanje s početne točke, odnosno iz faze ideje krenuti u realizaciju. Prikupljanje sredstava za pokretanje poslovanja, učenje o samome sebi kao poduzetniku, osluškivanje konkurencije, osmišljavanje proizvoda i pronalazak onog prvog kupca nije lako. Biti uspješan, odnosno postaviti svoje poslovanje na zdrave noge, zahtjeva puno upornosti, predanog rada i umješnosti – ali ako znaš kuda ideš i koji su potrebni koraci, sam proces je mnogo lakši. Naravno, o svim ovim procesima govorimo kao da živimo u idealnim uvjetima, zanemarujući trenutno izazovno razdoblje kada sile na koje ne možemo utjecati dodatno utječu na poslovni model poduzetničke ideje.
Razgovarajući s nekoliko hrvatskih, ali i inozemnih fondova rizičnog kapitala te poslovnim anđelima, neizvjesnost situacije te turbulencije na tržištu okrenule su rizični kapital na promišljanje o vlastitom portfelju i pomoć trenutnim investicijama više nego pronalazak novih investicijskih mogućnosti. Ipak, ponuda startup škola, predakceleratoskih i akceleratorskih programa u Hrvatskoj nije se smanjila – programi su se vrlo domišljato i uz minimalne preinake prebacili u virtualne učionice i prilagodili „novom normalnom“. Programi koji se nude otvaraju mogućnost vrlo kvalitetnog oblikovanja poduzetničkih ideja uz mentorstvo vrhunskih stručnjaka te pristup investitorskoj mreži.
Važno je napomenuti i istaknuti, donekle i upozoriti startup scenu u Hrvatskoj, iako vjerujem da većina i zna, startup programi i obrazovanja postoje s prvim ciljem da vam pomognemo postaviti vašu tvrtku na zdrave noge, ne s ciljem pronalaska investitora. Najbolje financiranje vašeg poduzeća dolazi od vaših klijenata – zato je nužno fokusirati se prodaju vaših proizvoda i usluga. Ako govorimo i fokus stavljamo na klijente i prodaju proizvoda, kako se tu uklapaju startup natjecanja i zašto je dobro prijaviti se?
Vaš ulazak u startup natjecanje može biti odlična polazišna točka na kojoj možete kreirati svoj zalet za prvu godinu poslovanja. Iako pobjeda dolazi uz dosta povlastica, čak i kada ne pobijedite, ne odlazite praznih ruku. Članak koji je objavljen u SAD-u prije 9 godina, no još uvijek je aktualan, (Allison Canty, Startup), odlično sumira 7 glavnih razloga zašto je korisno sudjelovati u natjecanjima:
- Dobivate dodatnu „reklamu“ svog poslovanja – natjecanja su odličan način na koji možete drugima reći o svojoj tvrtki, poslovnoj ideji, dodatno se reklamirati i pronaći nove klijente. Postoje različiti načini na koje natjecanja možete koristiti za marketing, brending ili odnose s javnošću. Uvijek se možete hvaliti s činjenicom da ste sudjelovali u natjecanju – pošaljite e-mailove svojim klijentima, sastavite izjavu za medije, pošaljite lokalnim radio postajama, novinama, objavite na društvenim mrežama. Dijeljenje svog iskustva s natjecanja, bez obzira na ishod, pokazuje vašu predanost poduzeću, kako kreativno rastete unutar poslovanja i da pronalazite načine na koje možete ponuditi bolje usluge/proizvode svojim klijentima. Na natjecanju ćete se svakako naći okruženi svojim direktnim klijentima ili konkurencijom – što otvara mogućnosti za stvaranje novih poslovnih prilika i umrežavanje.
- Umrežavate se s „pametnim ljudima“ – startup natjecanja puna su ambicioznih osoba baš kao što ste i Vi. Bilo da su u tom poslu već godinama ili na samom početku, zasigurno su već načinili i neke pogreške, stekli određena znanja i posjeduju vrijedne informacije koje bi Vam mogle biti od pomoć. Svaki oblik umrežavanja s kolegama možda će Vam omogućiti da neke lekcije naučite na lakši način.
- Potičete kreativnost – ulaskom u startup natjecanje aktivirate svoje kreativne strane. Sam proces prijave na natjecanje tjera Vas da stavite svoje poslovanje na papir, organizirate svoje ideje i razmislite o dodatnih opcijama. Vrlo često, oni koji čitaju Vaše prijave dat će Vam vrlo iskrenu povratnu informaciju koju možete iskoristiti u svoju korist. Upijanje motivacijskih riječi gorljivih lidera današnjice i otvaranje samih sebe prema novim idejama neizbježno će potaknuti Vaš kreativni duh.
- Definirate ciljeve – nije lako pristupiti startup natjecanju što je svakako dobro. Postoje velike šanse da ćete morati dodatno polirati svoj poslovni plan i odgovarati na neka vrlo provokativna pitanja. Ovaj proces prinudit će Vas da kritički promišljate o vrijednosti svoje poslovne ideje te kratkoročnim i dugoročnim ciljevima. Prijava na natjecanje nedvojbeno Vas tjera da se fokusirate, repozicionirate te definirate (identificirate) svoju poslovnu strategiju što je možda i jedno od najvrjednijih iskustava prijave na startup natjecanje.
- Uvježbavate svoj „elevator pitch“ – ako ne uvježbate svoj „elevator pitch“ jako dobro (ili ne znate što je to), na ovakvim natjecanjima možete vježbati. Naime, upravo se u ovoj zajednici pruža nebrojeno mnogo prilika za predstavljanje poslovne ideje – u 30 sekundi možete na jednostavan način ispričati poslovni model i vrijednost koju kreirate. Možda je upravo ovo jedan od faktora kojim ćete (ili nećete) ostvariti svoju investiciju. Nemojte se bojati isprobati nekoliko verzija svog pitcha kako biste pronašli onaj najbolji.
- Povežite se s mentorima i savjetnicima u industriji – svaki čovjek ponekad treba utjehu i potporu, a startup natjecanja mjesto su na kojem možete susresti osobe koje mogu pružiti savjete za nove biznise i razumjeti ono što govorite. Potražite susrete koji nude i etablirane mentore u procesu prijave za natjecanje, istražite uključuje li nagrada povezivanje s potencijalnim savjetnicima i stručnu podršku investitora.
- Na kraju, ali ne posljednje – NAGRADA – ponekad nagrada za najbolji pitch ili ideju uključuje novčana sredstva, ponekad besplatne poslovne usluge, pristup investitorskoj mreži i mentorima, veću izloženost u poslovnoj zajednici i brojne prilike za promociju vlastite tvrtke, a time i mogućnost dobivanja novih klijenata.
Svako startup natjecanje u sebi sadrži bezbroj ovakvih prilika i odigranih scenarija koje su poduzetnici iskoristili kako bi svoje poslovanje podigli na višu razinu. Stoga odaberite ona natjecanja i programe koji najbolje odgovaraju vašim potrebama i ne zaboravite da se unutra krije mnogo više vrijednosti od same novčane nagrade.